Fender i masta

Jeg hadde lest at det å heise en fender i masta var tingen

Etter noen fine dager på Koster skulle Jonathan hjem til Norge. Vi seilte inn til Strømstad og han tok etterhvert Timeexpressen hjem.
Her la vi til først ute på flytebryggene, men etter en liten tur i byen så vi at det var roligere og mange ledige plasser lenger inne.  Vi flyttet derfor til en kai rett ved båtbutikken..:)) Grei plass longsside.  Etterhvert kom det flere å la seg på samme kai, og en liten rar betong-båt med en blid alene-seiler trengte litt hjelp til fortøyning foran oss.  Det var NRK-kjendis Bjørn Hansen, hyggelig kar som takket så mye for hjelpen.

Utover kvelden fortsatte den friske vinden fra SV og masta pumpet litt.  Jeg hadde lest at det å heise en fender i masta var tingen (forstyrrer Karman Vortex bølger…!).  Jeg dro opp denne med opphalet til spinnakern og festet en nedhal-snor til et kryssholdt.  Bjørn H. så spørrende – og smilende på meg mens jeg forklarte så godt jeg kunne.  Det hjalp ikke noe særlig og fendern slo bare i masta, så jeg firte den pent ned igjen.  (senere har jeg gjort bedre erfaringer med dette, men det er viktig å finne riktig plassering av fendern..tror det er rett under øverste salingshorn på Breezita)

/TM

Tagged with: ,
Publisert i Sommerferie 2011

Legg igjen en kommentar

