Speilvendt ratting og rund oljesuger

En fin følelse å mestre kryssing alene

Enkelt oljeskift, uten søl

Sist fredag tok jeg første alene-seiltur med Breezita.  Det var 20 grader, SO 4 m/s og sol fra skyfri himmel… Jeg hadde egentlig tenkt til å bare gå for motor en tur for å varme opp til ojleskift, men det var så flott vær at jeg dro opp forseilet før Husøysund og motorseilte ut. Vel ute av sundet skulle jeg krysse for første gang alene.  Jeg rigget meg til med skjøter i begge hender og slo et godt stykke fra land.  Jeg dreide båten opp mot vind, slapp lo skjøte, lot vinden blåse forseilet over på le side og vinsjet inn slakken mens jeg rattet bak ryggen. Det jeg ikke tenkte på at ratting på den måten blir på en måte speilvendt, så Breezita snudde først feil vei! Heldigvis hadde jeg nok fart til å rette henne opp. Neste slag gikk fint og det var en flott følelse å mestre dette alene. En Bavaria 40 bak meg slakket av akterut, det vil si at jeg dro fra (en liten regatta..:)

Dagen etter var det klart for oljeskift. Det var meldt sol, men tåkebygene lå lavt så det passet fint å bare starte motor inne ved brygga for å varme opp oljen.  Jeg hadde tidligere i sommer kjøpt en oljesuger av rund type som viste seg å fungere utmerket.  Det var bare å tre den stive, tynne slangen ned i olje-peilehullet og pumpe opp oljen i den runde beholderen som tar 6 L.  I volvoen er det kun 3,5 L og alt kom opp uten noe søl.  Oljefilter ble skiftet og ny motorolje etterfylt.

Da var det nedpakking av seil som neste punkt på programmet…

/TM

Tagged with: ,
Publisert i I nær skjærgård, Vedlikehold

Legg igjen en kommentar

