Bunnstoff og gjennomføringer

VC17 er et mye brukt og fint bunnstoff, men som har noen egenskaper en skal være litt forsiktig med

Gjennomføringene ble rengjort for gammelt bunnstoff, våtslipt og sjekket mot korrosjon

Flotte, varme vårdager gir fint båtpusse-vær og blide mennesker.  I dag er det meldt om varmerekord på 20 °C (se på datoen i dag…:))

Det var brukt bunnstoff VC17 fra før, så det samme er påført etter alle kunstens regler; – Dvs ikke på gjennomføringer, drev og rorstamme.

Etter å lest diverse båtfora skjønner jeg at VC17 er et mye brukt og fint bunnstoff, men som har noen egenskaper en skal være litt forsiktig med.  Jeg tenker på korrosjon.   Gjennomføringene ble rengjort for gammelt bunnstoff, våtslipt og sjekket mot korrosjon (om de var rosa). Deretter ble de påført Hempels Prop Primer og Prop AF.  Seildrev og rorstamme fikk også primer og AF.  Ble litt usikker på om jeg hadde dummet meg ut på drevet, men etter en telefon til Tom på Hempel Norge fikk jeg bekreftet at dette var helt OK på aluminium, når det er primet først.  Han sa at Hempel tok alle forhåndsregler, sikret seg opp og i mente, så dersom det skjedde noe, hadde jeg Hempel i ryggen. Prop-AF inneholder en «kobbererstatning» og ikke kobber..  Så da så….

Nå gjenstår kun montering av propeller, litt motorpleie og påkobling av batterier.

Da er det ship´o hoi på skjærtorsdag…. (hvis ikke før..)

/TM

Tagged with: , , ,
Publisert i Vedlikehold

Legg igjen en kommentar

