Til topps

På toppen var det greit å jobbe, men jeg måtte holde meg fast med en hånd rundt masta

Sol, lite vind og friskt mot ga gode forhold til å klatre i masta. I vinter hadde vindrotoren falt av og i dag skulle den på plass.

Jeg heiste opp min ny-innkjøpte MastMate stige, sikret opphal og nedhal, skrudde fast sleidespor-låsen og iførte meg sikkerhetssele. Spinnakerfallet ble festet til sikkerhetsselen og i mangel på automatisk fallsikrings-lås stod Ingrid nede og etterstrammet. Verktøybeltet som fulgte med stigen festet jeg rundt livet. Denne fungerte også som støtte rundt ryggen/mast.

Med litt trening gikk klatringen fint, det var ingen klemming rundt foten og trinnene var greit plassert. Det var litt jobbing med verktøybeltet når jeg skulle passere salingshornene, men dette gikk også greit. Det var lettest å klatre ved å holde seg i vantene når de var tilgjengelige. På toppen var det greit å jobbe, men jeg måtte holde meg fast med en hånd rundt masta, så festing av vindrotoren var litt kinkig, men gikk tilslutt. Jeg fikk samtidig smurt rørlige deler med McLube. VHF antennen var litt løs og jeg fikk strammet denne også.

Nedover-klatring var litt mer kinkig da det var vanskelig å se trinnene under meg. Jeg passet også på å tape rundt salingshorn-festene.

Planen var også å montere en radar-reflektor i forkant av masta, mellom salingshornene. Jeg tok med drill og beslag opp igjen, men dette viste seg å være vanskelig å få til stående i stigen. Etterhvert blåste det opp og ble for kaldt, så vi avsluttet klatre-prosjektet. Mulig vi må ta i bruk båtmansstolen en stille og varm sommermorgen….

/TM

Tagged with: , , ,
Publisert i Vedlikehold

Legg igjen en kommentar

