Stein og skjær på alle kanter

Det smale sundet i Hjärterösund

Marstrand med Carlstens Festning i bakgrunnen

Fine stier på Martstrandsön

Nålsögat

Etappen til Marstrand begynte litt grå og kjedelig, men etterhvert kom solen fram og vi fikk en fin SV kryss.

Svensken vi snakket med i går viste meg den indre leden på sjøkartet og sa at det gikk fint å gå med seilbåt her. Vi snirklet oss sydover gjennom Kyrkesund, forbi St. Olovs Valer og gjennom det smale sundet i Hjärterösund. Hadde det ikke vært for at svensken sa det gikk fint, ville jeg nok ikke tatt sjansen.

Først gjennom en smal passasje for så og gå gjennom en egentlig helt utenkelig passasje med stein og skjær på alle kanter. -Men leia gikk her…. Vi måtte stoppe litt opp for å forsikre oss om at dette var riktig. Ingrid stod i bauen og så etter skjær og med laber bris rett i mot, ålte vi oss igjennom ved siden av Jomfruhålet…

Vel ute satte vi begge seil for SV 6 m/s for kryss og fosset forbi Åstol mot Marstrand. Framme i havnen var det mange ledige plasser, stille og sol. Carlstens Festning ble besøkt og vi rakk både å klatre opp i tårnet, se på på fangeceller, lese om Lasse-Maja (kjendis-tyv som kledde seg ut i dameklær og røvet fra de rike og gav til de fattige) og gå gjennom den hemmelige lønngangen før de rakk å låse portene…

På kvelden ble det en liten tur på krogen «Lasse-Maja»

5. juni
Vi tok en liten tur til Koön på andre siden av sundet idag for å se etter solpanel. Fergen over er gratis, men man må betale T/R pris for å komme tilbake igjen…hmm, smart.

Det var bare noen små Watski butikker med lite utvalg – ingen paneler. Etterpå gikk vi en fin rusletur rundt Marstrandsön, bl.a. til Nålsögat og på andre fine stier ut til fyret hvor du kan se Pater Noster.

Det er er mye vind i dag og i skrivende stund blåser det 15 m/s – stiv kuling.  Båtfolk «ekstra-fortøyer» båtene sine og det uler over alt. Ser ut til å bli en urolig natt, men vi ligger trygt.

I morgen er det Svenske flaggans dag, då ska´ det firas! -Hurra.!