Sjøen er stor, faktisk et helt hav..

Vel framme i Dalbergså var det sol og stille

Vänersborg gjestehamn er en fin og veldreven havn.  Hyggelig hamnkapten, rene toar og dusjar og ikke minst en godt utstyrt båtbutikk..:)) Her ble det litt handling og dagen i går gikk med til montering av solcellepanel. Vi lå ved siden av flere tyske båter og de fulgte ivring med på monteringen -og da jeg var ferdig, kom solen ut og det var tommel-opp..

Dagen etter fylte vi diesel til SEK16,70/L og la ut på Vänern.  Sjøen er stor, faktisk et helt hav.. Utpå ser du horisont på mange kanter.  Det sies at hele verdens befolkning for plass i Vänern, så da så..

Etter å ha ventet på en jernbanebro-, og bilbro-åpning, gikk vi for motor / seil i retning Dalbergså – en liten gjestehavn ved en elvemunning som renner ut i Vänern.  Etterhvert ble motoren skrudd av og vi fosset fram i 6 knop for bare seil.

Vel framme var det sol og stille og en hyggelige gubbe som tok i mot tampene.  Etter en liten jolletur lenger innover i elven og tilbake, kom de svenske båtnaboene bort og slo av en prat og det var etterhvert tid for middag i kveldsolen til høylytt fuglesang.

Tot. 196,5 NM

/TM

De kunne fortelle om «høga og branta» bølger

Strømsundet før Spiken

14. juni

Idag var det meldt om frisk bris fra SV og svenskene som vi snakket med i går (Eva og Bjørn på «Indigo») var i tvil om de skulle gå over Vänern. De kunne fortelle om «høga og branta» bølger. Vi tørnet imidlertid ut i solen og fikk en fin medvind-seilas for bare genoa opp til Ekens Skärgård.

På det meste blåste det  23 knop (liten kuling) og vi surfet bølgene med opptil 8 knop.  Bølgene var nok korte og litt rotete, men ellers minnet det litt om sjøene i Oslofjorden, når det blåser her.

Vi gikk inn til Spiken, et lite fiskesamfunn innerst i en bukt. Eva og Bjørn kom etter og etter å ha fortøyt ved siden av hverandre delte vi en «frisk-seilas-snapps» ombord i Breezita. I Spiken røkes det fisk og vi talte minst 8 utsalgssteder / restauranter  for fiskemat.

Vi får prøve ett av dem i kveld….

Tot. 218,2 NM

/TM

Tagged with: , ,
Publisert i LaRSS 2012
2 comments on “Sjøen er stor, faktisk et helt hav..
  1. Balanse sier:

Stilig at dere har fått solcellepanel på plass!