Utö er Stockholmernes hovedö

Vi leide sykler og syklet den 12 km lange veien.

Bukten ved Aspskär

«Utö er Stockholmernes hovedö…» sa en svensk båtnabo.  -og det skal være sikkert; her var det fullt opp med svenske båter selv om vi kom tidlig på dagen. -Vi fikk kilt oss inn mellom to båter og kastet anker i leira..(det må brukes anker på alle plassene)

Utö er en fin øy med mange «turist-foretak» .  Vi spiste dagens lunsj på en krog, leide sykler og syklet den 12 km lange veien til den andre enden av øya – Ålö.  Litt kjedelig landskap kanskje, men deilig å få syklet litt.  Tilbake ved gjestehavnen var det mye liv og oppkjøring til fredags-kveld-festing, noe vi fikk merke utover natten..

Dagen etter dro vi etter frokost med kurs for Nynäshamn.  Vi heiste begge seil for frisk SV vind.  Vi måtte reve genoaen noe så vi ikke krenget over 17-18 grader..

Nynäshamn er en ganske stor havn med fergeavganger bl.a. til Gotland.  Vi prøvde å få kjøpt billett, men fergene var fulle! Det ble middag på krogen i stedenfor og «Alias» i Breezita etterpå. Ingrid og Rigmor vant for tredje gang på rad.:(

I dag har gått for motor i motvind til bukten ved Aspskär.  SXK-bøyen var denne gang ikke ledig, men vi ligger på svai sammen med mange andre båter selvom det er meldt kuling til natten.  I skrivende stund er det fin kveldssol og stille.  Vi får se når vi våkner..