Sixty – and counting

Baugthuster

Breezita får ny baugthruster

I dag er det 60 dager (dette er selvfølgelig helt feil, det er 40 dager….) til vi kaster fortøyningene og setter seil for Middelhavet.  Vi leser mye kanal-bøker og kart om dagen og får mange hyggelige kommentarer fra kjente og ukjente på den forestående turen.  Det er tydelig at mange drømmer om å gjøre noe tilsvarende, og spør hvordan vi får det til.  Til det er det bare å si; Først bestem deg for å gjennomføre, sett en avreisedato, så kommer løsningene etterhvert.  Det er klart at turen koster! -og vi har sett mye på utgifter og mulige inntekter  – det lar seg løse, hvis en går inn for det. Utfordringen blir kanskje å være så lenge borte fra familien, men vi får jo besøk underveis, og så kan vi ta en tur hjem i ny og ne.

Det er selvfølgelig mye fokus på båten nå, som jo skal være hjemmet vårt det neste året. Breezita får ny baugthruster og nye kompositt-gjennomføringer og kraner. Hun har også fått tørket opp rorbladet etter en liten skade i fjor. Kåre Jensen ved Nøtterøy Båtsenter jobber iherdig for at vi skal kunne bli ferdige til utsett den 15. april. I tillegg er det kjøpt inn en hel masse utstyr som:

Viking

Redningsflåte fra Viking


– Redningsflåte – Viking RescYou Pro
– EPIRP m/GPS
– Redningsdrakter
– VHF med ATIS (påkrevd på kanalene)
– AIS transponder
– Grabbag
– Dekksgjennomføring for tømming av septiktank.

Nå gjenstår den vanlige båtpussen, montering av nytt utstyr og en ekstra motorsjekk.  Vi kommer til å gå for motor i minst 2 mnd. gjennom kanalene, så det er viktig at Volvo,en er ship-shape.  Skifte av termostat, pakninger og rens av varmeveksler samt bytte av kjølevann står for tur.
Har fått mange fine tips fra denne fine bloggen: http://www.seilbaaten.com/
/TM

Stikkord: , , , , ,
Publisert i Middelhavet 2014, Vedlikehold

Legg igjen en kommentar