Med dybde-skilt og gjøs-stang

Turen fra Kiel til Heiligenhafen var en ganske kjedelig strekning. Det var mange båter ute en del grov sjø. Heiligenhafen er en stor havn, har en fin ny lang brygge-gang og et koslig lite bysentrum.

Neste dag dro vi videre til Travemunde.  Det ble en lang strekning dette også for motor seil, og mange båter ute. Jeg visste ikke at tyskerne var så glade i seiling!

Fremme ved Böb-Werft i Travemünde

Fremme ved Böbs-Werft i Travemünde

Lübeck har mange kirker.

Fremme i Travemünde så havnen koselig ut, med mange fiskerestauranter langs fiskerihavnen, som også er gjestehavn. Vi gikk inn til Böbs-werft og fikk plass helt innerst ved mastekranen.  Hafenmeister var ute i werft-jolle og rekognoserte og dultet bort i en finsk seilbåt med folk ombord.  Vi så det hele og det ble inngangsporten til kontakt med Gunilla og Frej, som hadde seilt i Middelhavet i 15 år og skulle nå ta båten hjem til Finland.  De hadde fått levert båten på bil av Gunter Obst og fått satt masten på hos Böbs.  Det ble en hyggelig kveld ombord i Breezita hvor de fortalte om fine steder i Middelhavet og mange andre tips.

Mandagen tok Böbs ned masten, fire gutter håndterte dette fint og jeg ga uttrykkelig beskjed om at Wolfgang Graf, som skal kjøre masten til port Napoleon i Frankrike, ikke måtte hente denne før vi ga beskjed.  Det kan jo hende vi ikke kommer gjennom kanalene i Frankrike og må snu, da er det jo dumt å ha en mast liggende i Middelhavet.

Etter en kort tur på elven Trave kom vi til Lübeck, en by med mange kirker og en blid hafenmeister – som antagelig bodde i servicehuset sammen med gjestetoalettet og vaskemaskinene.    Vi rigget Breezita med dybde-skilt og gjøs-stang til gjesteflagg og dro videre i dag tidlig. Vi skulle be om broåpning for bro med høyde 1,6 m.  Jeg hadde målt oss til 2,65 m uten mast, så jeg kalte opp brovakten på litt dårlig skoletysk og ba om «-Es ist Breezita, können sie öfnen der brucke, Bitte!» Brovakten spurte om vi ikke gikk under og sa at høyden var 2,4 m.  Joda, vi prøvde, og med 2,3 cm klaring gikk det på det berømte håret.

Breezita rigget med skilt og gjesteflagg.

Etter fem sluser med «grønn-bølge» har vi nå ankret opp i Mölln og nyter kveldssolen.  Vi gikk litt nærme land rundt en odde og fikk «landkjenning» på 1,6 m (båten stikker 1,8 m).  Jeg ga gass og vi kom greit videre. Etter en prat med hafenmeisteren fikk jeg bekreftet;, «Joda det er veldig grunt der, du må ta en stor sving rundt»…. Det gjør vi nok når vi drar videre imorgen.

/Tormod

Tagged with: , , , ,
Publisert i Middelhavet 2014
2 comments on “Med dybde-skilt og gjøs-stang
  1. Supert, da er dere i gang med slusene. Det er ikke så dumt å kunne litt tysk også! Tyskland er er hyggelig land å feriere i. De er meget serviceinstilte. Vi bestiller interrailbilletter på fredag, og reiser avgårde nedover med tog lørdag 28 juni. Så får vi se hvor langt dere kommer i mellomtiden.