38 meter til værs!

Lauenburg har en statue som roper utover Elbe

Lauenburg har en statue som roper utover Elbe

5. juni «kjørte» vi fra Lauenburg og ut på Elben. Her var det mye strøm i vannet , 8 knop medstrøm. Lå mellom to lektere, og etter en liten stund tok vi av til Elbe-Seiten kanal. Vi kjørte litt forbi avkjøringen snudde så mot strømmen og gikk inn i kanalen. Det var en litt kjedelig kanal, lang og rett. Scharnebeck Heveverk var stort og mektig. Vi kalte opp slusen på VHF på dårlig tysk og fikk beskjed om å gå inn bak en lekter. «Skuffen» løftet oss 38 m til værs og det hele gikk stille og rolig for seg.

I Scharnebeck ble vi løftet 38 m til værs!

I Scharnebeck ble vi løftet 38 m til værs!

Etter en overnatting langs bredden kjørte vi ut i Mittellandkanlen i dag. Her var det mange store lektere, men det gikk greit. Det er fint å ligge bak en lekter og følge i dens kjølevann når den møter noen eller kjører forbi saktegående andre lektere. Vi overnattet i Yachthafen Heidanger, som lå i en stikkanal til hovedkanalen. Kjørte 3,3 km inn i kanalen og plutselig kom et lite innsmett. Her var det 2,0 meter dybde og stille og rolig.

Yachthafen Hannover

Yachthafen Hannover

Turen den 7. juni gikk til Hannover Yachthafen. Det er en koselig liten havn helt inntil kanalen og med en liten restaurant ombord i en gammel båt. Hafenmeister hadde kontor på broen. Jeg er forundret over hvor mye fugle- og dyreliv der er langs kanalen, selv midt i tykkeste Hannover.

Det var 35 grader i dag, og kl. 22.30 var det 24 grader. 22. grader i vannet, men det frister ikke til bading. Det er mange mennesker å se hele tiden, kanskje ikke så rart når en tenker på at det er 80 mill mennesker i Tyskland

Hyggelige gater i Bad Essen

Hyggelige gater i Bad Essen

Etter en overnatting langs kanalbredden ved Pollhagen med regn, lyn og torden, dro vi videre til Bad Essen. Her fant vi plass ved kanalbredden. Veldig varmt i dag også, 36 grader og etter et bad i kanalen, i 26 grader varmt vann og forsøk på å lime fast seildrev-gummien, syklet vi en tur inn til sentrum og fant en flott middelalder by. Her spiste vi en deilig middag, før vi gikk litt videre rundt i byen.

Mansjetten til seildrevet hadde falt av.

Mansjetten til seildrevet hadde falt av.

Det hele gikk stille og rolig for seg.

Det hele gikk stille og rolig for seg.

Fin plass i Marina Alte Fahrt Feustrup.

Fin plass i Marina Alte Fahrt Feustrup.

Nå er vi kommet inn på Dortmund-Ems-kanalen og 10. juni gikk turen videre til Marina Alte Fahrt Fuestrup. Dette er en fin gjestehavn, med en hyggelig og hjelpsom hafenmeister. Jeg forklarte om problemet med seildrev-mansjetten og han fikk tak i en dansk dame som ordnet skyss inn til byen slik at jeg kunne kjøpe kontaktlim. Vi bestilte kranløft til dagen etter og i dag fikk vi båten opp i krana. Ingrid og jeg skrapte bort gamle limrester, pusset og limte på mansjetten. Den satt fint og fast, så dette blir nok bra.

Hafenmeister Klaus var kranfører og det hele gikk stille og rolig for seg. «Ordnung muss sein»!

Vi blir en dag ekstra her og nyter stillheten og roen før vi «kjører» videre mot Rhinen.

/Tormod

Advertisements
Tagged with: , , , , , ,
Publisert i Middelhavet 2014
2 comments on “38 meter til værs!
  1. Ved Seinen er det noen slott. Skal dere til Koblenz? Der møtes de to elvene, Mosel og Rhinen.En flott by isåfall. Moseldalen
    er meget vakker med flere slott langs ruta, finere enn Seinen. Jeg har både kjørt og syklet i områdene.

  2. Breezita sier:

    Ja enig. Vi tar dessverre hverken Mosel eller Seinen. Vi planlegger å gå inn i Maas i Nederland og følge denne gjennom Belgia og Frankrike.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: