Blue-flagging og over til Nederland

Rhinen

Vi kjørte inn på Rhinen medstrøms.

Vi måtte vente i ca. 2 timer før vi kunne sluses ned på Rhinen sammen med en annen fritidsbåt og en lekter. Vi kjørte inn på floden medstrøms, så selv om farten i vannet var ca. 6 knop viste GPS,en 9 knop! Hei, hvor det går!

Det var greit å bli tatt igjen av lektere så lenge vi holdt godt ut til styrbord side.

Etter en overnatting i Emmerich, gikk vi ut på floden igjen og tok av til en liten innsjø, på Nederlandsk side, hvor det var mulig å fylle diesel. Her var det også en liten båtutstyrsbutikk.

Nijmegen

Inn til hollandske Nijmegen tok vi av til en liten P-plass for gjestebåter

Etterhvert delte floden seg i to og Rhinen skiftet navn til Waal. I et par svinger hvor vi hadde innersving opplevde vi «blue-flagging» dvs. at lektere som går mot strømmen ønsker å møte medstrøms lektere styrbord mot styrbord (skifte til venstre-kjøring). Dette fordi strømmen er mindre i innersvingen. De setter da opp et blått skilt med blinkende hvitt lys på styrbord side. Vi holdt godt til styrbord i en slags egen «småtbåts-gate». Det gikk fint uten dramatikk, men litt spennende var det.

Inn til hollandske Nijmegen tok vi av til en liten P-plass for gjestebåter med kort gåvei til sentrum. Her var vi i to dager og fikk gått på byens eldste kneipe fra 1542 og besøkt både parker og kirker. Den dagen vi kom, var det gatemarked med masse salgsboder. Deilig å komme til Nederland hvor de er mer villige til å snakke engelsk..

Koselige markeder i Roermond

Nå har vi gått inn på elven Maas som skal ta oss inn i Beliga og Frankrike. Vi tok av hovedleia og gikk inn til byen Roermond. Her hadde vi tenkt å være i en natt, men byen var så fin at vi bestemte oss for å være her i helgen. Fredag kveld spiste vi middag på en liten pub med live funk-jazz. Kro-verten Klaus, var opptatt av både Norge og båtliv, så stedet var midt i blinken!

Roermund

Roermond har mange kirker og markedsplasser.

I dag har vi gått i byen og vært på flere koselige markeder. Dette er virkelig en levende og hyggelig by. I morgen bærer det videre til Maastricht.

/Tormod

Tagged with: , , , , , ,
Publisert i Middelhavet 2014
4 comments on “Blue-flagging og over til Nederland
  1. Vel, vel vi var ikke så langt fra hverandre i helgen. Hadde jeg visst bedre hva som skjedde, så hadde vel jeg blitt igjen og funnet dere istedenfor å reise hjem igjen for så å reise ned igjen. Vi prøver å reise via Kiel på lørdag.
    I Frankrike får dere igjen språkproblemene! ses snart! Har med post til dere!
    Rigmor

2. hannepålandet sier:

alt høres og ser veldig koselig ut!:) Ser Tante Ingrid har menga seg med snellene i Roermond….:)hihi

3. jan van den bosch sier:

Hi Tormod and Ingrid,

Nice to meet in Roermond and Maastricht.
    We try to follow you on vesselfinder.com, but last signal was in Liege 240614. We are back in Roermond ( Thorn, the white village, beautiful) Hope you are ok, if you need any help pls call me or send email.
    Jan van den Bosch, M/V Boucle Grouwster vlet cell 0031 6 536 9401.

Jan/Twab

4. Mette Evensen sier:

Hei Ingrid og Tormod. Det er artig å følge med på bloggen deres på reisen gjennom Europa. Vi er nå igang med vår seiltur/ retur Nøtterøy Båtsenter-Lofoten/Helgelandskysten. Alt vel så langt, bortsett fra revne i seilet, som er reparert. Seiler nå mellom Bømlo og Stord. Hvis dere vil følge oss kan dere melde interesse på FB- gruppa Frøya Nord-Norge tur/ retur. Hilsen Steinar og Mette i Frøya, Bavaria 42