Riviera med palmer i gatene

Cassis er en fin havneby

Turen gikk til Illes de Frioul, to fine øyer på utsiden av Marseille. Magnus og Christine skulle komme med tog fra Nice til Marseille så det passet fint.

Vi fikk fin plass i havnen på Frioul, to spesielle øyer med mye fin natur. Dagen etter tok vi fergen inn til Marseille for å møte sønn og svigerdatter på togstasjonen. De kom som planlagt og vi rakk 16:00 fergen ut til øya igjen.

Etter en dag med øyutforsking og bading, dro vi videre til havnebyen Cassis. Et kjempekoselig sted. Her fikk vi plass helt innerst i havna, fantastisk flott. Det er tydelig fellesferie, mange franskmenn overalt.

Solnedgang over Frioul

Etter et par dager her dro vi videre til Bandol. En skikkelig rivieraby med palmer i gatene og en skikkelig strada med restauranter og salgsboder. Her var det fin badestrand med krystallklart vann. Gjestehavnene på rivieraen er dyre, ca 50 euro per døgn, så vi får vurdere nøye hva vi gjør videre.

Svenskene Pelle og Lena sende oss en tekstmelding, de skulle også til Bandol, så det ble et hyggelig gjennsyn når de fikk lagt til utpå ettermiddagen. De kom sågar med en flaske champagne til bursdagsbarnet tidlig på morgenen etter. Burdagen ble forøvrig feiret med jordbær og pakker til frokost og deilig middag i byen med kone, sønn og svigerdater. Hyggelig.

En fin bukt rett ved Cassis

Pelle og Lena har reist videre idag og skal ligge på svai litt lenger øst. Vi får se om vi prøver det i morgen. Magnus og Christine tok toget til Nice i dag for hjemtur. Litt trist var det å si farvel til barna, men sånn er det. Det blir vel ikke så alt for lenge til neste gang…

Tagged with: , , ,
Publisert i Middelhavet 2014
One comment on “Riviera med palmer i gatene
  1. Ja det ser unektelig supert ut, men vi har snorklet i Oslofjorden vi da. Vi her hjemme får nøye oss med det. ( jeg er ikke missunnelig).
    Kos dere videre! Nyt tilværelsen mens vi jobber og sliter her hjemme nå. Torden har vi også.