Hjem til Menton via Colla Micheri

Etter fine dager i Loano var tiden inne for å flytte oss til vinterhavn i Menton i Frankrike. Det er ca. 40 nm dit og vi ville prøve å klare det på en dag. Vi la ut tidlig om morgenen i deilig sol, men etter ca. 12 nm møtte vi regnvær og torden og vi bestemte oss for å gå inn til havnen i Andora. Her fikk vi lagt til akkurat i tide før regnet kom. På ettermiddagen lysnet det og vi fant fram syklene. Thor Heyerdahl skal ha bodd like i nærheten og vi ville prøve å finne den lille landsbyen hans, Colla Micheri.

graven

Fremme i landsbyen snakket vi med en innfødt som så klart hadde hørt om Thor Heyerdahl. Hun prøvde å forklare oss veien til graven hans, men sa den var veldig vanskelig å finne. Etter en liten gåtur opp til noen ruiner på toppen av åskammen fant vi graven hans. Den var ikke vanskelig å finne i det hele tatt. Tilbake i landbyen tok vi en rusletur i den gamle middelalderbyen.

cvfsdf

Tilbake i landbyen tok vi en rusletur i den gamle middelalderbyen.

Dagen etter slapp vi igjen tampene med kurs for Menton, men heller ikke i dag kom vi så langt. Vi gikk inn til Imperia og ruslet opp på toppen av byen. Her kom det et skikkelig tordenskral og vi søkte ly i den store kirken på toppen. Bryllupsdagen ble feiret på en koselig uterestaurant i gamlebyen.

Dagen deretter seilte vi til Menton og møtte noen flotte skyformasjoner som «tok imot oss» Velkommen til vinterhavn!

aaarne

Fire dager etterpå kom Tove og Arne med Teslaen fra Norge.

Fire dager etterpå kom Tove og Arne med Teslaen fra Norge. De hadde kjørt hele veien og hadde funnet ladestasjoner nok. Jeg hadde på forhånd avtalt med havnedirektøren hvor vi kunne lade bilen, så det gikk fint. Veldig hyggelig med koselig besøk! Etter to netter sa de farvel og startet på hjemturen via italia og alpene.

Tirsdagen kom Adrian som planlagt og vi fikk noen fine dager med bading, museumsbesøk og hyggelige middager på «Al Dente» og den syngende kelneren Bruno.

sannn

Den syngende kelneren Bruno. Foto: A. Carr

På fredag var tiden inne for hjemtur -for alle tre. Vi skulle feire bursdagene til Farfar, Heidi og Maja så det passet fint å reise sammen med Adrian tilbake via Nice. Framme på torp ble vi hentet av Stefan som kjørte oss helt hjem til Solvang.

Etter hyggelige dager her med familie og venner og besøk hos Mina og Magnus i Oslo, var tiden igjen kommet til å reise «hjem» til Menton. Flyet til Nice var i rute og etter en kort togtur var vi fremme i 24 grader i luften og 21 grader i sjøen i gjen. Vi merker at det er kjøligere om kvelden og natten, men så snart solen er fremme er det godt og varmt.
I dag har jeg skiftet bomløfttau og i morgen står oljeskift for tur, etter en liten tur på fjorden. for ennå er det sommer (hvertfall så lenge solen skinner…)