Farvel til Middelhavet

Ingrid i Gorbio

En siste seiltur med Bruno og Sandrine. Bruno hadde med seg en kjempestor "sitron"

En siste seiltur med Bruno og Sandrine. Bruno hadde med seg en kjempestor «sitron»

Den siste tiden i Frankrike har vi tatt farvel med det som har vært «hjemme» i fem måneder. Vi har hatt rolige dager, blitt invitert til deilig lunsj hjemme hos Bruno og Sandrine og besøkt den gamle middelalderbyen Gorbio. Vi fikk også tid til en liten seiltur med våre gode venner før begge seil ble pakket ned.

Torsdagen 12. mars skulle båten opp og jeg hadde avtalt tid med kran-firmaet kl. 10:00 Vi gikk for motor de siste 200 meterene i Middelhavet fra bryggeplassen bort til krana. Det var en flott morgen, helt vindstille, sol, varmt og rolig. Fremme ved krana var det ikke plass til å legge til, så jeg hoppet i land på ventebrygga og gikk bort på kontoret. Den italienske damen bak pulten sa at; «jada, det er bare å komme inn». -Og etter en litt opphetet diskusjon med sjefen for «gutta på gulvet» bakket vi inn på plass. Akkurat da vi hadde fortøyd ferdig kom det en voldsom sidevind. Det blåste kuling styrke. Snakk om flaks! Hadde vi ventet i to minutter til hadde det vært umulig å komme inn til kranen.

Masten ble rigget ned ut på ettermiddagen og dagen etter kom det tyske transportselskapet Glogau for å hente båt og rigg. Etter diverse omrokkeringer av superyachter ble det til slutt plass til vår lille seilbåt. Breezita ble forsiktig satt på bil og fyker nå nordover til Sverige.

Så etter to netter på hotell i Menton og en fantastisk hyggelig siste kveld på restaurant Al Dente,hvor vi fikk overrakt gave, gratis middag og champagne, sitter vi nå i Nice og venter på flyet nordover. København blir første stopp, og så bærer det videre til Stenungsund hvor vi igjen skal gå ombord i Breezita og seile svenskekysten hjem i april.

Tagged with: , , , , ,
Publisert i Middelhavet 2014
One comment on “Farvel til Middelhavet
  1. Arne sier:

Hyggelig å få dere tllbake i nærområdet nå som våren er på vei. Vi har i dag tatt opp brannbåten for underspyling og vårpuss. bla.annet demontert drev. Privat så har jeg montert på ny motor på jolla og stoffet. Skal ut til mandag :-).